David Folkenflik

Geraldo Rivera of the Fox News Channel once described David Folkenflik as "a really weak-kneed, backstabbing, sweaty-palmed reporter." Others have been kinder. The Columbia Journalism Review, for example, gave him a "laurel" for his reporting that immediately led the U.S. military to institute safety measures for journalists in Baghdad.

Folkenflik is NPR's media correspondent based in New York City. His stories are broadcast on NPR's newsmagazines and shows, including All Things Considered, Morning Edition and Talk of the Nation. His reports offer insight into the operation of the media amid tectonic shifts in the industry and cast light on figures who help shape the way the news business works. NPR's listeners were first to learn how the corporate owners of the glossy magazine GQ sought to smother distribution of its provocative story about Russian Premier Vladimir Putin. They also found out, amid the sexual abuse crisis in the Catholic church, how a small, liberal Catholic weekly based in Kansas City had been documenting allegations of abuse by priests for a generation. Folkenflik provides media criticism on the air and at NPR.org on coverage of a broad array of issues — from the war in Afghanistan, to the financial crisis, to the saga of the "Balloon Boy."

Before joining NPR in 2004, Folkenflik spent more than a decade at the Baltimore Sun, where he covered higher education, Congress, and the media. He started his career at the Durham (N.C.) Herald-Sun. In 1991, Folkenflik graduted with a bachelor's degree in history from Cornell University, where he served as editor-in-chief of The Cornell Daily Sun.

A three-time winner of the Arthur Rowse Awards for Press Criticism from the National Press Club, Folkenflik won the inaugural 2002 Mongerson Award for Investigative Reporting on the News, presented by the Center for Media and Public Affairs and the University of Virginia's Center for Governmental Studies. Folkenflik's work has also been recognized with top honors from the National Headliners Club and the Society of Professional Journalists. He was the first Irik Sevin Visiting Fellow at Cornell and speaks frequently at colleges across the country. He has served as a media analyst on such television programs as CNN's Reliable Sources, ABC News' Nightline, Fox News' O'Reilly Factor, and MSNBC's Countdown with Keith Olbermann.

Rupert and James Murdoch appear to have won important corporate backing for their continued leadership of News Corp. amid the voice-mail hacking and police corruption scandal besetting the company in the U.K.

James Murdoch oversees the company's British, European and Asian operations, and it owns 39 percent of shares of the giant British broadcaster BSkyB. He is also that company's chairman. On Thursday, BSkyB's board delivered a vote of confidence in him while moving to mollify investors with a major stock buyback.

In his new book, Muzzled: The Assault on Honest Debate, the journalist Juan Williams argues that his contract was terminated by NPR as part of a larger pattern of the suppression of unwelcome opinions.

The news Friday that the U.S. Justice Department is preparing wide-ranging subpoenas in the News Corp. phone hacking case was first disclosed by The Wall Street Journal. The paper is owned by News Corp. and Rupert Murdoch considers it the jewel in his crown.

And although the Journal has not been directly linked to any journalistic misconduct, the scandal has raised the question of how it has fared under Murdoch's ownership.

Murdoch's Acquisition Brought Big Changes

As News Corp. executives Rupert and James Murdoch gave testimony to members of a parliamentary panel in London on Tuesday, they were also speaking to a different audience: The people who own their company's shares and sit on its board.

From the opening moments, Rupert Murdoch made clear even in crisis that News Corp., while a publicly traded company, is very much propelled by the vision of one man. He interrupted his son James to make the point.

"I'd just like to say one sentence: This is the most humble day in my life," he said.

Two top British police officials have resigned amid the News Corp. hacking scandal, throwing the problematic relationship between the media giant and the police into sharp relief.

British Home Secretary Teresa May told Parliament on Monday that both Paul Stephenson, the Metropolitan Police commissioner, and Assistant Commissioner John Yates had resigned. The Metropolitan Police is commonly known as Scotland Yard.

A Two-Fold Scandal

The scandal that has collapsed the British tabloid, News of the World, and rocked the News Corp empire, brings into question the pervasive influence of Rupert Murdoch's media holdings on British media and politics. NPR's David Folkenflik examines the extent of Murdoch's influence and his cozy relationships with politicians.

British Prime Minister David Cameron has announced two investigations into the phone hacking scandal that brought down Rupert Murdoch's News of the World tabloid and led to the arrest Friday of the paper's former top editor, a former Cameron aide.

It's pretty easy to see the winning formula for Fox News and MSNBC. They spend their evening hours stoking outrage from the political right and left, respectively.

But it's not as clear what the missing secret sauce should be for CNN. The cable news pioneer now continually lags in ratings during prime time, the most heavily watched hours.

Rep. Anthony Weiner (D-NY) clearly brought the scandal over his digital dalliances upon himself, but the media's coverage of the story from the moments after he sent that errant tweet has been orchestrated almost entirely by one person: conservative blog entrepreneur Andrew Breitbart.

Breitbart, the other famous guy at the center of this scandal, has made the scandal a national fixation.

New York Times Executive Editor Bill Keller is stepping down to return to writing for the newspaper. He will be replaced by his chief deputy, Jill Abramson, the managing editor for news.

By all accounts, Keller is departing voluntarily after a successful but challenging eight-year tenure. In an interview, he said he went to Arthur Sulzberger Jr., the paper's publisher and the chairman of its parent, the Times Co., to reveal his decision.